Toimintasuunnitelma

TOIMINTASUUNNITELMA 1.5.2017 – 30.4.2018

1. TOIMINTA-AJATUS

Varsinais-Suomen hiihto ry:n tavoitteena on edistää ja vahvistaa maastohiihdon ja mäki-yhdistetyn alueellista ja kansallista kehitystä, sekä hiihtoharrastusta omalla toiminta-alueellaan. Tarkoituksena on tukea jäsenseurojen hiihtoharrastusta kunto-, harraste- ja kilpailutoiminnassa. Piiri pyrkii omalla toiminnallaan ylläpitämään ja edistämään innostusta hiihdon harrastamiseen yhdessä jäsenseurojen, alueen kuntien sekä hiihtäjien huoltajien ja vanhempien kanssa.

2. TAVOITTEET JA PAINOPISTEALUEET

Piirin tavoitteena on järjestää jäsenilleen koulutusta tarpeen mukaan. Piirillä on oma kouluttaja, joten koulutuksien järjestäminen on helpottunut. Varsinais-Suomen hiihdon valmennustoiminnan tavoitteena on auttaa alueen nuoria hiihtäjiä etenemään urheilijan polulla. Urheilijan polun osa-tekijät ovat ura (asenne, toimintaympäristö ja roolit), fyysis-motoriset ominaisuudet, harjoitte-leminen, kilpaileminen sekä terveydenhuolto.

Piirin tarjoama valmennustoiminta pohjautuu piirileireihin, joita pyritään järjestämään kuusi. Lisäksi kannustetaan seuroja tai yksittäisiä valmentajia järjestämään yhteisharjoituksia.  Lisäksi kannus-tetaan urheilijoita hakemaan alueleireille sekä menestyneimpiä valtakunnallisiin leirityksiin, kuten HS-leireille ja Habita-ryhmiin.

Piirileirit ovat pääsääntöisesti yhden päivän mittaisia. Niiden sisältö määräytyy kauden harjoittelun painopisteiden ja/tai leiripaikan olosuhteiden mukaan. Piirinleirien yhteydessä järjestettäneen 1-tason koulutusta. Leirit pyritään järjestämään eri puolilla Varsinais-Suomea.

Yhteisharjoitusten tavoite on kerätä yhteen nuoria hiihtäjiä ja tarjota kuhunkin harjoituskauteen sopivia erikoisharjoituksia.

TD-koulutuksen halukkuutta tullaan kartoittamaan. C-tason koulutus järjestetään tarvittaessa oman piirin alueella tai yhteistyössä II-alueen piirien kanssa. Seuroja tullaan tiedottamaan asiasta koulutuksista lähemmin.

Tavoitteena on olla mukana kehittämässä terveysliikuntaa. Piirin internet-sivujen kautta pyritään saamaan aktiivisesti tietoa tulevista harrastehiihtotapahtumista (mm. retkihiihdoista, laturetkistä, lasten hiihtotapahtumista).

Yhdistetty-mäki puolella tavoitteena jatkaa mäkikoulutoimintaa, jotta uusia harrastajia saadaan lajin pariin. Harjoituksia pyritään pitämään kolme kertaa viikossa. Kesämäkicupin ajankohta on toukokuusta lokakuuhun. Osallistutaan Lidl-alueleirille sekä pyritään järjestämään yhteisiä harjoitusmatkoja muihin mäkikeskuksiin. Talvikaudella tärkeimmät kilpailut Talvikauden Lidl cup sekä Hopeasompa.

3. TEHTÄVÄT JA TOIMIKUNNAT PIIRIJOHTOKUNNASSA

Piirin johtokunta määrittää vuosittain järjestettävien kilpailuiden järjestämispaikat ja ajankohdat seurojen hakemusten pohjalta. Johtokunta määrittää tekniset valvojat kansallisiin ja piirinmestaruuskilpailuihin. Johtokunta antaa puoltolausunnot kansallisten hiihtokilpailuiden anomuksiin.

Johtokunta huolehtii sääntömääräisen vuosikokouksen järjestämisestä, josta kutsu toimitetaan jäsenseurojen ilmoittamiin sähköpostiosoitteisiin.

Johtokunta valitsee keskuudestaan edustajat SHL:n ja jäsenjärjestöjen kokouksiin.

Johtokuntalaiset toimivat seuraavissa vastuualueissa: kilpailu, nuoriso, harraste, valmennus, markkinointi, koulutus, verkkosivut, TD-toiminta, mäki-yhdistetty ja sihteeri. Lisäksi tarpeen mukaan on erilaisia projekteja.

4. TALOUS

Piirin varainhankinta perustuu kilpailumaksuihin ja jäsenseurojen maksamiin jäsenmaksuihin. Sponsoritulojen ja yhteistyötahojen hankintaa kehitetään edelleen. Suurimmat kuluerät muodostuvat nuorten valmennuksesta, tilinhoidosta ja kirjanpidosta sekä tiedottamisesta.

5. VIESTINTÄ JA MARKKINOINTI

Varsinais-Suomen hiihto ry:n tiedotustoiminta hoidetaan pääasiassa sähköisiä palveluita hyödyn-tämällä. Tavoitteena on edelleen kehittää www-sivustoa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Koti-sivujen ylläpidosta ja some-palveluista vastaa www-vastaava ja tiedottamista hoitavat omalta osaltaan myös muut vastuuhenkilöt johtokunnassa.

Kotisivulla julkaistaan v-s hiihdon tärkeimmät tapahtumat, keskeiset uutiset ja sivuille tuotetaan tietoa myös pysyväisluontoisesta toiminnasta. Sivulla julkaistaan myös uutisia, mutta sitä on tavoitteena edelleen kehittää. Tarvittaessa tiedottamisessa hyödynnetään myös paikallis-TV:tä ja sanomalehtiä.

Piiritiedotteita ei lähetetä enää paperisina, vaan tiedotteet lähetetään seurojen ilmoittamiin sähköpostiosoitteisiin. Kilpailukalenterit piirin kilpailut mukaan lukien ovat nähtävissä valtakunnallisella hiihtokalenteri.fi -sivustolla.  Valmennus- ja koulutuskutsut ovat myös nähtävillä piirin verkkosivuilla.

Piirin talouden kohentamiseksi on edelleen oltava aktiivinen mahdollisten yhteistyökumppaneiden hankkimiseksi. Tätä tarkoitusta varten on laadittu kirjelmä, jota käytetään mahdollisia yhteistyö-kumppaneita lähestyttäessä.

6. YHTEISTYÖ

Tärkeimpiä piirin yhteistyötahoja ovat alueen seurat, koulut, kunnat ja hiihtäjien huoltajat, jotka muodostavat tärkeän perustan hiihtoharrastuksen kehittämiseen.

Yhteistyötä jatketaan kakkosalueen piirien (Häme, Satakunta) kanssa. Tavoitteena on kehittää alueellista hiihtotoimintaa.